Translate to your language

Monday, February 3, 2014

Fenomena Hutang dan Keburukannya



Aktiviti berhutang menjadi asas kehidupan masyarakat hari ini, Ramai individu yang berkemampuan untuk membuat pembayaran secara tunai, tetapi masih lagi suka berhutang dalam membeli kereta dan rumah. Hujah mereka mudah sahaja dalam hal ini, iaitu jika bayar tunai maka kita akan RUGI dan dikejar oleh incometax Inilah satu fenomena kurang sihat  berpunca daripada kurangnya maklumat berkenaan bahaya hutang dalam keadaan berkemampuan.
 

Dalam konteks semasa, kita dapat melihat bagaimana ramainya peminjam-peminjam yang enggan membayar hutang pengajian, rumah, kereta, syarikat mereka, ada juga yang lebih rela di gelar muflis asalkan tidak perlu membayar jumlah hutangnya yang menimbun. Ia kelihatan enak untuk tidak membayar hutang di dunia, tetapi ia pasti akan menjadi malapetaka di akhirat.

Mari sama-sama kita mempelajari pandangan Islam dalam hal hutang ini.

Nabi SAW bersabda :-
يغفر للشهيد كل شيء إلا الدين
Ertinya : " Diampunkan semua dosa bagi orang mati yang terkorban Syahid kecuali jika ia mempunyai hutang (kepada manusia)" ( Riwayat Muslim, 6/38)

Lebih buruk lagi apabila terdapat sesetengah individu yang meminjam dengan niat untuk tidak memulangkan kembali.
Hutang .... memang kita kadang-kadang  tiada pilihan. tetapi kita mestilah juga bersedia dengan risiko dan tanggungjawab yang ujud akibat berhutang. Tugas serta tanggungjawab tersebut MESTI jelas.


Kedua  wajarlah kita mendidik anak-anak (perwaris) yang layak agar mereka tidak berada di dalam keadaan "teraba-raba". Akhirnya diri sendiri yg menanggung rugi. Hendakkah kita berada didalam keadaan "terggantung"?
Oleh itu bertindak bijaklah didalam perkara ini.

The best option adalah:
a. Secara 'merisik-risik' ... tanya Ayah/Ibu hutang-hutang mereka baik yang  nyata ( eg . pinjaman rumah dll)  mahupun yg dirahsiakan.(hutang dengan orang sana sini) ....matlamat pokok adalah sebagai mengumpul data.
b. Nanti sekiranya ada apa peningalan harta puaska mereka kita , MESTI selesaikan hutang2 tesebut. Itulah satu-satunya bantuan terakhir buat kedua-dua ayah dan Ibu kita supaya mereka tidak berkeadaan "terggantung".
c. Bagi geleran kita pula .... ajar anak2 yg berwajib, proces tersebut. Bagi kita yg dah tahu serta faham , selesaikan sendiri agar tidak membebankan anak-anak pula.
Dengan demikian kita dapat mendidik satu generasi baru yang lebih berkualiti.  

Semuga kita dapat iktibar dan hidayah. 

No comments: